Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ταινία
ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ
Η ταινία έχει ως βασική ιστορία τον πρόσκαιρο δεσμό ενός καθηγητή Αγγλικών (Κώστας Μεσσάρης) με την κόρη μιας οικογένειας πλουσίων, στην οποία κάνει φροντιστήριο για να παντρευτεί έναν Άγγλο επιχειρηματία. Η μικροαστική πικρία του ήρωα και τα χαμένα του όνειρα τον κάνουν να θεωρεί σχεδόν υπεύθυνους τους εργοδότες του για τις προσωπικές του απογοητεύσεις, αλλά η ανάγκη προσαρμογής τον κάνει να δέχεται τις προσφορές τους. Στον ύπνο του τους ταυτίζει με τους Γερμανούς της Κατοχής. Εκτός από το ειδύλλιο με την κόρη Βαρβάρα (Ελένη Σταυροπούλου), που θα μείνει στη μέση λόγω της εμφάνισης του Άγγλου επιχειρηματία, ο καθηγητής θα υποκύψει και στον έρωτα της μάνας (Θεανώ Ιωαννίδου). Ο ήρωας βρίσκεται σε συνεχή σύγκρουση με τον εαυτό του και αυτό επιτείνεται όσο είναι αναγκασμένος να υποχωρεί στους εργοδότες του.
- Κατηγορία Ψηφιοποιημένες ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας
- Χρονιά Παραγωγής 1966
- Πρώτη Ελληνική προβολή 17/12/1966
- Χρώμα Α/Μ
- Ήχος ΗΧΟΣ MONO
- Σκηνοθέτης ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ ΡΟΒΗΡΟΣ
- Παραγωγή ALTER EGO PRODUCTIONS
- Παραγωγός ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ ΡΟΒΗΡΟΣ
- Σενάριο ΜΟΥΡΣΕΛΑΣ ΚΩΣΤΑΣ, ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ ΡΟΒΗΡΟΣ
- Διευθυντής Φωτογραφίας ΤΡΥΠΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- Μοντάζ ΠΑΠΑΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΟΣ
- Σκηνογράφος ΜΙΓΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- Ενδυματολόγος ΜΙΓΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- COM_DIGITAL_COLLECTION_ASSISTANTSDIRECTOR_LABEL ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΗΣ ΘΑΝΟΣ, ΧΟΪΜΕ ΕΙΡΗΝΗ
- Βοηθός διευθυντή φωτογραφίας ΠΕΤΑΝΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ
- Διευθυντής Παραγωγής ΛΟΪΣΙΟΣ ΛΕΩΝ
- Βοηθός Διευθυντή Παραγωγής - Φροντιστής ΤΥΠΑΛΔΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- Μακιγιάζ ΜΟΛΥΒΙΑΤΟΥ ΝΙΚΗ
- Τραγουδιστές ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΡΙΤΑ, ΔΗΜΟΤΑΚΗ ΜΑΡΙΑΝΝΑ
- Ηχολήπτης ΣΜΥΡΝΑΙΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- Ειδικός Συνεργάτης ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΕΣΑΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
- ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ
- ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ ΘΕΑΝΩ
- ΚΟΤΣΙΡΗΣ ΛΑΜΠΡΟΣ
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΗΣ
- ΓΚΟΤΣΗ ΜΑΙΡΗ
- HINKLY SIMON
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΖΩΖΩ
- ΠΑΠΠΗΣ ΠΑΡΙΣ
- ΜΑΣΤΟΡΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
- ΠΑΡΘΕΝΙΑΔΟΥ ΕΥΤΥΧΙΑ
ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΛΟΚΑΡΝΟ
ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ
ΕΛΒΕΤΙΑ 1967
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (7ο)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ
ΕΛΛΑΔΑ 1966
33 ενότητες που αφορούν αυτή την ταινία
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ)
00:00:00-00:01:25
Στοιχεία ταυτότητας (φωτογραφίες από τη ζωή στη Θεσσαλονίκη, εικόνες κρατουμένων, ένα δελτίο ταυτότητας). Εικόνες (με τράβελινγκ) από το Σκοπευτήριο της Καισαριανής. Η φωτογραφία μιας μητέρας. Το δελτίο ταυτότητας.
Συμμετέχουν: ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΙΤΛΟΙ ΑΡΧΗΣ (ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΝΗΜΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΕΜΕΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ)
00:01:26-00:03:34
Αθήνα. Τίτλοι αρχής (εικόνες που αντιπαραθέτουν την ιστορική συνείδηση και μνήμη, στην τουριστική και ανέμελη ελληνική πραγματικότητα: πλατεία Ομονοίας, άγαλμα του Τρούμαν, τοίχοι με σφαίρες από τον Εμφύλιο και τα Δεκεμβριανά, τουρίστες και δημόσια ουρητήρια).
Συμμετέχουν: ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΙ
ΤΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΩΝ ΑΓΓΛΙΚΩΝ
00:03:35-00:09:29
Μια ηλικιωμένη γυναίκα πλένει ένα αυτοκίνητο. Σε μια πολυτελή, μοντέρνα πολυκατοικία στην περιοχή Κολωνακίου, ο Δημήτρης Εμμανουήλ, τριαντάρης περίπου καθηγητής αγγλικών, χτυπά το κουδούνι του ρετιρέ. Ο σκύλος του διαμερίσματος γαυγίζει. Η χυμώδης υπηρέτρια αναγγέλλει τον ερχομό του σε τέσσερις κυρίες που παίζουν χαρτιά και δεν του δίνουν σημασία μέχρι να τελειώσει η παρτίδα. Ο Δημήτρης θα κάνει ιδιαίτερα εντατικά μαθήματα αγγλικών στη Βαρβάρα – την οποία η μητριά της Ρένα αποκαλεί Μπάρμπαρα–, για να «λυθεί» η γλώσσα της εντός δεκαπέντε ημερών. Περνάει ο αδελφός της Βαρβάρας. Η κοπέλα ειδοποιείται για την άφιξη του καθηγητή από το σύστημα εσωτερικής επικοινωνίας που υπάρχει σε όλα τα δωμάτια του μεγάλου διαμερίσματος. Είναι όμορφη, δεκαοχτώ χρόνων, ζωηρή και ατίθαση και δηλώνει αμέσως στον Δημήτρη πως το σπίτι διευθύνεται από τη Ρένα. Ο πλούσιος επιχειρηματίας πατέρας της δίνει μια επιταγή στον Δημήτρη: «Μια προκαταβολή για να του δώσει κουράγιο». Ο Δημήτρης και η Βαρβάρα ξεκινούν μαθήματα την επόμενη μέρα, στις 10.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ - Ο ΑΔΕΛΦΟΣ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ - Η ΡΕΝΑ, Η ΜΗΤΡΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - ΤΡΕΙΣ ΚΥΡΙΕΣ - ΜΙΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΗ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
Ο ΑΔΕΛΦΟΣ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ
00:09:30-00:10:36
Ο αδελφός της Βαρβάρας, ένας ανέμελος και απροβλημάτιστος νέος, παίρνει τον Δημήτρη στο σπορ, χωρίς σκεπή αυτοκίνητό του. Τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα στο κέντρο της πόλης.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΑΔΕΛΦΟΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
00:10:37-00:12:29
Βλέπουμε ένα νεοκλασικό κτίριο. Ακούγονται οι φωνές του δασκάλου και των μαθητών, που επαναλαμβάνουν στερεότυπες εκφράσεις, σε γερμανικά και αγγλικά. (Θα γίνω καλός εργάτης, θα μιλάω καλύτερα αγγλικά όταν φτάσω στην Αυστραλία). Η ταμπέλα γράφει «ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ». Ο Δημήτρης μπαίνει στο κτίριο και αντιμετωπίζει τη γραφειοκρατία. Κόσμος που περιμένει να εξυπηρετηθεί σχηματίζοντας ουρές. Άνθρωποι εξαφανίζονται σε κάθε χτύπημα της σφραγίδας.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ - ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ
00:12:30-00:13:19
Λαϊκό εστιατόριο. Άγνωστοι μεταξύ τους, μοναχικοί πελάτες, γευματίζουν κάθε μέρα στα ίδια τραπέζια. Ο Δημήτρης, χωρίς να το θέλει, ακούει τη συζήτηση ενός ζευγαριού Γερμανών που κάθονται στο πίσω τραπέζι. Αδυνατώντας να καταλάβουν την πραγματικότητα των Ελλήνων, επαναλαμβάνουν με έπαρση αποικιοκράτη διάφορα στερεότυπα «τουριστικής» και κρυφορατσιστικής αντίληψης, σχετικά με τους δεσμούς των Ελλήνων μεταναστών με την πατρίδα.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΘΑΜΩΝΕΣ ΤΟΥ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟΥ - ΕΝΑ ΖΕΥΓΑΡΙ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:13:20-00:14:15
Στο σπίτι του Δημήτρη. Μια γερμανική ταμπέλα από την Κατοχή, στον σκοτεινό θάλαμο όπου εργάζεται ο ηλικιωμένος συγκάτοικος του Δημήτρη: «Γερμανέ στρατιώτη, μη δίνεις το ψωμί σου στους Έλληνες. Θα θυμώσουν και θα σου επιτεθούν». Ο Δημήτρης του ζητάει την εφημερίδα. Ο συγκάτοικος τον ρωτάει πώς πήγε το μάθημα με τη μικρή. Ο Δημήτρης ξαπλώνει ανοίγοντας την εφημερίδα και περιορίζεται σε μια ξερή «καληνύχτα».
Συμμετέχουν: Ο ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΣ ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗ ΒΑΡΒΑΡΑ
00:14:16-00:16:10
Πρωινό της επόμενης ημέρας. Ο Δημήτρης βγαίνει από το παλαιό και μάλλον εγκαταλειμμένο νεοκλασικό όπου κατοικεί (σε κάποια υποβαθμισμένη περιοχή του κέντρου της Αθήνας). Πηγαίνει με τη συγκοινωνία στο σπίτι της Βαρβάρας. Η πλούσια οικογένεια διαθέτει δέκτη τηλεόρασης. Το μάθημα με το κακομαθημένο πλουσιοκόριτσο αποδεικνύεται μάλλον δύσκολο, γιατί η μικρή έχει περίεργη συμπεριφορά. Θέμα του μαθήματος, οι τύποι και τα στερεότυπα επικοινωνίας που χρησιμοποιούν οι Άγγλοι.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
ΟΙ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:16:11-00:17:06
Όταν ο Δημήτρης επιστρέφει στο σπίτι, ο συγκάτοικος ακούγεται να τον ρωτάει και πάλι πώς ήταν το μάθημα. "Χάλια". Παρεμβάλλεται ένα πλάνο της υπηρέτριας της οικογένειας της Βαρβάρας, η οποία στρώνει το τραπέζι. Ο Δημήτρης, μπροστά στον καθρέφτη του μπάνιου, αρχίζει να έχει παραισθήσεις: το είδωλο του συγκατοίκου του αντικαθίσταται με αυτό της Βαρβάρας. Ο Δημήτρης δείχνει σαστισμένος.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ (ΩΣ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΗ)
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
00:17:07-00:23:09
Η οικογένεια της Βαρβάρας γευματίζει. Ο καθένας από τα τέσσερα μέλη της δείχνει βυθισμένος στον κόσμο του, απορροφημένος σε ανούσιες σκέψεις. Υπάρχει παντελής έλλειψη επικοινωνίας, ενώ η υπηρέτρια σερβίρει το πλουσιοπάροχο δείπνο. Έρχεται ο Δημήτρης. Στο μάθημα, η Βαρβάρα ανάβει τσιγάρο, ενώ του δηλώνει πως έχει πάρει επίσης μαθήματα πιάνου και χορού και πως θα παντρευτεί σύντομα έναν Άγγλο. Ο πατέρας της τους στέλνει να συνεχίσουν το μάθημα στο σαλόνι, επειδή έχει μια επείγουσα δουλειά στο γραφείο. Στο σαλόνι, έρχεται ο αδελφός της Βαρβάρας, ο οποίος για να περάσει την ώρα του ασχολείται, ανεπιτυχώς, με σταυρόλεξα και ο Δημήτρης τον βοηθάει. Φτάνουν οι χαρτοπαίκτρες φίλες της Ρένας. Ο Δημήτρης και η Βαρβάρα υποχρεώνονται να αλλάξουν και πάλι δωμάτιο για να συνεχίσουν το μάθημα. Πάνε στο λίβινγκ-ρουμ του τεράστιου διαμερίσματος, ενώ η Ρένα προσκαλεί τον Δημήτρη να παρακολουθήσουν, την επομένη, τη στρατιωτική παρέλαση από το μπαλκόνι. Ο πατέρας της Βαρβάρας, στο γραφείο του, κάνει σκληρές διαπραγματεύσεις από τηλεφώνου. Το δίλημμα του στυγνού επιχειρηματία είναι τι θα αγοράσει: μια έκταση γης ή ένα καράβι; Ενοχλημένος από τις φωνές του πλήθους, βγαίνει στο μπαλκόνι: στην Πλατεία Συντάγματος, ένα οργισμένο πλήθος διαδηλώνει. Καταλήγει ότι θα αγοράσει το καράβι.
Συμμετέχουν: Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΑΔΕΛΦΟΣ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΟΙ ΦΙΛΕΣ ΤΗΣ ΡΕΝΑΣ - ΠΛΗΘΟΣ ΔΙΑΔΗΛΩΤΩΝ - ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ
Η ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΤΗΣ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ
00:23:10-00:25:15
Ημέρα εθνικής επετείου (25η Μαρτίου). Κανονιοβολισμοί από το Λυκαβηττό. Κόσμος στα μπαλκόνια. Στην είσοδο της αστικής πολυκατοικίας, ένας μυστικός της ασφάλειας, φορώντας πολιτικά, ελέγχει την είσοδο. Ο Δημήτρης δεν βρίσκεται στη λίστα των επισκεπτών οι οποίοι έχουν ήδη βγει στη βεράντα του ρετιρέ για να παρακολουθήσουν το θέαμα της παρέλασης. Ο Δημήτρης, μην ξέροντας τι να κάνει, κατευθύνεται προς τη στρατιωτική παρέλαση. Παρακολουθεί αδιάφορος το θέαμα, ενώ στο μυαλό του καταγράφεται ο ήχος από τα ξύλινα πόδια ενός ανάπηρου πολέμου, ο οποίος παρελαύνει.
Συμμετέχουν: ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΕΝΑΣ ΑΝΑΠΗΡΟΣ ΜΕ ΞΥΛΙΝΑ ΠΟΔΙΑ - ΠΛΗΘΟΣ ΚΟΣΜΟΥ - ΕΝΑΣ ΑΣΦΑΛΙΤΗΣ - ΚΟΣΜΟΣ ΣΤΑ ΜΠΑΛΚΟΝΙΑ
Η ΒΑΡΒΑΡΑ ΦΛΕΡΤΑΡΕΙ ΤΟ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:25:16-00:32:28
Ένα μωρό μαθαίνει να περπατάει, ενώ ακόμα αντηχούν τα βήματα από τα ξύλινα πόδια του αναπήρου πολέμου. Μια ηλικιωμένη γυναίκα πλένει ένα αυτοκίνητο (βλ. θεματικό κύκλο 3). Ο Δημήτρης πηγαίνει στο μάθημα της επόμενης ημέρας. Η Ελπίδα, η υπηρέτρια, διαβάζει φωτορομάντζα από λαϊκά περιοδικά. Τον οδηγεί στο μπαλκόνι, όπου η Βαρβάρα κάνει ηλιοθεραπεία φορώντας το μπικίνι της. Στο κέντρο της πόλης συντελείται οικοδομικός οργασμός. Παρακολουθούμε εργάτες που δουλεύουν σε οικοδομές πανύψηλων κτιρίων. Η Βαρβάρα κοιτάζει με τα κιάλια. Ακούγεται μια άρια. Περιμένοντάς τη Βαρβάρα για το μάθημα, ο Δημήτρης επεξεργάζεται με έκπληξη το σύστημα ενδοεπικοινωνίας και ξεφυλλίζει ένα οικογενειακό άλμπουμ, γεμάτο φωτογραφίες από την κοσμική ζωή, που στο μυαλό του ζωντανεύουν: ταχύπλοο, κότερα, ιππασία και η Βαρβάρα πανταχού παρούσα. Στη συνέχεια παρατηρεί τη μακέτα μιας πολυκατοικίας και η Βαρβάρα τον πληροφορεί πως αυτή είναι η προίκα της. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τον φλερτάρει απροκάλυπτα. Τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας κοιμούνται. Η κοπέλα θέλει να μάθει τη γνώμη του για το πρόσωπό της. Ο Δημήτρης της απαντά (ενώ σκέφτεται ότι είναι "κατσίκα")πως τη θεωρεί ένα χαϊδεμένο κορίτσι που πρέπει να ωριμάσει και προσπαθεί να την επαναφέρει στο μάθημα. Η μικρή τον ρωτάει πώς βρίσκει τα χέρια της, αλλά και τι φρονήματα έχει, τι ψηφίζει. Ενώ ο Δημήτρης ετοιμάζεται να φύγει, η Βαρβάρα του παίρνει την εφημερίδα, προκαλώντας τον σε κυνηγητό μέσα στο τεράστιο διαμέρισμα. Τελικά, της αρπάζει την εφημερίδα πάνω στο κρεβάτι της.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Ο ΑΔΕΛΦΟΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ- ΜΙΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΗ - ΕΝΑΣ ΚΥΡΙΟΣ - ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ
ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:32:29-00:34:50
Στο σπίτι του, ο Δημήτρης κοιμάται ανήσυχα. Όνειρο: η Βαρβάρα με μπικίνι, ξαπλωμένη στη φλοκάτη, γράφει στη γραφομηχανή. Ο θόρυβος της γραφομηχανής ακούγεται σαν ήχος πολυβόλου. Η κοπέλα, προκαλώντας τον ερωτικά, του ζητάει να έρθει κοντά της. Ο συγκάτοικος του χτυπά την πόρτα. Ο Δημήτρης ξυπνάει. Παραμιλούσε στον ύπνο του.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
Ο ΚΑΥΓΑΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
00:34:51-00:38:07
Ο Δημήτρης ακούει το ηχογραφημένο μήνυμα της Βαρβάρας στο μαγνητόφωνο. Θα επιστρέψει σε λίγο. Περιμένοντάς την για το μάθημα, ακούει από το σύστημα ενδοεπικοινωνίας τον καβγά του ζευγαριού. Η Ρένα και ο πατέρας της Βαρβάρας επιτίθενται ο ένας στον άλλο με σκληρά λόγια. Η Ρένα παίρνει τον Δημήτρη μαζί της για ψώνια στη λαϊκή. Ο Δημήτρης ακολουθεί αμήχανος την κυρία και την υπηρέτριά της, κρατώντας το σκυλί από το λουρί του. Εικόνες με τουρίστες και κοσμικούς Αθηναίους που κάθονται στις υπαίθριες καφετερίες της Πλατείας Συντάγματος και του Κολωνακίου.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΙ - ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ - ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΠΙΝΕΙ ΚΑΦΕ
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΙΜΑΤΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
00:38:08-00:47:42
Στο μάθημα, η Βαρβάρα διαβάζει στα αγγλικά αποσπάσματα από το βιβλίο «Η ιδεολογία της εργατικής τάξης». Η Ρένα, από το άλλο δωμάτιο, παρακολουθεί το μάθημα με το σύστημα ενδοεπικοινωνίας. Στο δωμάτιό της, η υπηρέτρια ακούει προσηλωμένη στο ραδιόφωνο την εκπομπή της «Σύγχρονης Γυναίκας»: η συγκεκριμένη εκπομπή αναφέρεται στην ευπρεπή στάση των ποδιών των καθισμένων γυναικών. Η Ρένα με τις φίλες της έχουν στρωθεί στα χαρτιά. Η Ρωσίδα εξόριστη, γεμάτη κοσμήματα, αφηγείται με νοσταλγία τη ζωή στη Μόσχα και απαριθμεί τα δεινά μετά την επανάσταση των μπολσεβίκων, καθώς και τις δυσκολίες του δρόμου της προσφυγιάς: Μόσχα-Οδησσός-Κωνσταντινούπολη. Ο πατέρας ζητάει απ’ τον Δημήτρη να αλλάξουν δωμάτιο για τη συνέχιση του μαθήματος. Όπως (του) φαίνεται, προφορά και ομιλία πάνε καλά. Η Βαρβάρα θα είναι έτοιμη, όταν φτάσει ο υποψήφιος πλούσιος γαμπρός. Διώχνουν τον Τέλη, τον αδελφό της Βαρβάρας, ο οποίος ακούει στο πικάπ δίσκους μοντέρνας ξένης μουσικής. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, η Βαρβάρα θέλει ένα ποτό. Ο Δημήτρης γίνεται αυστηρός μαζί της. Από το δρόμο, ακούγονται οι φωνές των διαδηλωτών. Η Ρένα αφηγείται στις τρεις φίλες της τα της επανάστασης στην Αίγυπτο: «Φωτιές στα ξενοδοχεία. Ούτε στους υπηρέτες δεν είχαμε εμπιστοσύνη». Καλεί τον Δημήτρη ως πέμπτο παίχτη στα χαρτιά. Ο Δημήτρης παίρνει θέση ανάμεσα στις τέσσερις κυρίες της καλής κοινωνίας. Το βράδυ, τον βάζουν να κοιμηθεί στον καναπέ, στο σαλόνι του διαμερίσματος. Έχει εφιάλτες, καθώς ο ύπνος του είναι δύσκολος. Ονειρεύεται τη Βαρβάρα και τη Ρένα. Το πρωί, ξυπνά απ’ τον δυνατό θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας, καθώς η Ελπίδα καθαρίζει.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Ο ΑΔΕΛΦΟΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Η ΡΕΝΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - ΟΙ ΦΙΛΕΣ ΤΗΣ ΡΕΝΑΣ
Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΕΝΟΧΛΕΙ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:47:43-00:48:16
Ο Δημήτρης περπατά στους θορυβώδεις δρόμους του κέντρου της Αθήνας. Κομπρεσέρ και αυτοκίνητα. Επιστρέφει στο σπίτι του για να φρεσκαριστεί. Ξυρίζεται με ηλεκτρική μηχανή, που κι αυτή κάνει περίεργο θόρυβο. Παρεμβάλλονται πλάνα της Βαρβάρας να κοιμάται, να ξυρίζει τα πόδια της και να φρεσκάρεται.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
Η ΒΑΡΒΑΡΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΟΥΝ ΕΡΩΤΑ
00:48:17-00:52:46
Το μεσημέρι, ο Δημήτρης πηγαίνει για μάθημα. Είναι μόνοι στο σπίτι. Η Βαρβάρα δεν θέλει να κάνουν μάθημα. Ο Δημήτρης αντιδρά. Απόψε έρχεται ο υποψήφιος γαμπρός αεροπορικώς: Λονδίνο-Αθήνα-Χαρτούμ: το ταξίδι έχει σχέση με την περιουσία που θα κληρονομήσει από τον πατέρα του. Καθώς συζητάνε έντονα, η περούκα της Βαρβάρας μένει στα χέρια του Δημήτρη. Τον χαστουκίζει ενώ του πετάει κατάμουτρα πως η Ρένα και οι φίλες της θέλουν «να φρεσκάρουν τα αγγλικά τους μαζί του. Θα έχει δουλειά όλο το χρόνο». Πάνω στην ένταση, τα πρόσωπά τους προσεγγίζονται. Φιλιούνται με πάθος. Κάνουν έρωτα στη φλοκάτη.
Συμμετέχουν: Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Η ΒΟΛΤΑ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
00:52:47-00:55:19
Απόγευμα. Ο Δημήτρης με τη Βαρβάρα στον Εθνικό Κήπο. Παναθηναϊκό Στάδιο. Το άγαλμα του Δισκοβόλου. Στο στάδιο Καραϊσκάκη, μια συναυλία με το αγγλικό συγκρότημα «RIDDLES». Ανάμεσα στη νεολαία που δείχνει να διασκεδάζει με τους μοντέρνους ρυθμούς του συγκροτήματος, βρίσκονται η Βαρβάρα (φαίνεται στα πλάνα μόνη στις κερκίδες) και ο μάλλον αμήχανος Δημήτρης.
Συμμετέχουν: Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΝΕΟΛΑΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΕΙ - ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ RIDDLES
Η ΒΑΡΒΑΡΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΕ ΕΝΑ ΜΠΑΡ
00:55:20-00:55:50
Νύχτα. Ο Δημήτρης με τη Βαρβάρα αμίλητοι στο μπάρ του Απότσου. Ο Δημήτρης, ο οποίος δείχνει ερωτευμένος, την κοιτάζει με θλίψη και παράπονο στα μάτια.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ ΤΟΥ ΠΛΟΥΣΙΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ
00:55:51-00:56:58
Η Ρένα φτάνει στο σπίτι και κάνει τις τελευταίες ετοιμασίες. Ο πατέρας και οι συνεργάτες του δουλεύουν. Καταφτάνει ο Άγγλος υποψήφιος γαμπρός. Ακολουθεί πλουσιοπάροχο δείπνο.
Συμμετέχουν: Η ΡΕΝΑ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Ο ΑΓΓΛΟΣ - ΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ
Η ΡΕΝΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΟΥΝ ΕΡΩΤΑ
00:56:59-00:59:18
Μέσω τηλεφώνου, ειδοποιούν τον Δημήτρη πως τον χρειάζονται ως διερμηνέα στην ξενάγηση του πλούσιου επισκέπτη. Η Ρένα θα περάσει να τον πάρει από το σπίτι του. Όταν η καλοστεκούμενη και πληθωρική γυναίκα συναντά τον Δημήτρη, γδύνεται και του ζητά να κάνουν έρωτα στα γρήγορα. Έχουν στη διάθεσή τους δεκαπέντε λεπτά. Η ώρα περνάει.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Ο ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ - Η ΡΕΝΑ
ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗ ΓΕΜΑΤΗ ΑΠΟ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΑΘΗΝΑ
00:59:19-01:02:17
Με το αυτοκίνητο της Ρένας πηγαίνουν να πάρουν τη Βαρβάρα και τον υποψήφιο γαμπρό. Ακολουθεί περιήγηση με το αυτοκίνητο στα αξιοθέατα της Αθήνας: Στύλοι του Ολυμπίου Διός, Καλλιρρόης, διάφοροι δρόμοι-εργοτάξια, Θησείο, Ζάππειο, Χίλτον, Ακρόπολη. Ανεβαίνουν στον Παρθενώνα. Ακολουθεί ένα μπαράζ εικόνων από την Αθήνα της εποχής, με σκοπό τη δημιουργία αντιθέσεων: Η άλλη Αθήνα αντιπαρατίθεται σ’ αυτήν που προσπαθεί να μιμηθεί άκριτα τις καινούργιες μόδες: νεοκλασικά που γκρεμίζονται, πρακτορεία προ-πο και λαχείων, ο Θανάσης Βέγγος, οι προθήκες των κινηματογράφων «Τιτάνια» (Για μια χούφτα δολάρια) και «Ιντεάλ» (Κρουαζιέρα γυμνιστών), κοπέλες με μίνι φούστα κ.ά. Έπειτα, επιστρέφουν στο διαμέρισμα και χαζεύουν από το μπαλκόνι τη θέα στην Ακρόπολη.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΑΓΓΛΟΣ - ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΙ
ΤΟ ΠΑΡΤΥ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ
01:02:18-01:05:30
Νύχτα. Η υπηρέτρια κάτι λέει στην ηλικιωμένη γυναίκα που έχουμε δει πολλές φορές ως τώρα. Ο Δημήτρης πηγαίνει ξανά στο διαμέρισμα που είναι γεμάτο προσκεκλημένους και προσφέρει στη Βαρβάρα που γιορτάζει, ένα δίσκο με ηχογραφημένη ποίηση (Δημήτρης Χριστοδούλου: Μέτωπο). Γνωρίζει διάφορους ευκατάστατους και με ανώτερη κοινωνική θέση ανθρώπους. Το τραπέζι με τους μεζέδες. Στόματα που ανοιγοκλείνουν τρώγοντας, γέλια, κατανάλωση ποτών. Λίγο πριν το ξημέρωμα, η Ρένα προσκαλεί τους καλεσμένους να παρακολουθήσουν, από την Ακρόπολη, την ανατολή του ήλιου.
Συμμετέχουν: Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΑΓΓΛΟΣ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΟΙ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - ΜΙΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΗ
Η ΣΤΕΝΟΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
01:05:31-01:07:00
Το αυτοκίνητο της οικογένειας της Βαρβάρας φεύγει γεμάτο κόσμο. Δεν παίρνουν μαζί τους τον Δημήτρη, ο οποίος δεν χωρά στο αυτοκίνητο. Ο Δημήτρης κάθεται στενοχωρημένος στο πεζοδρόμιο, μπροστά στην είσοδο της πολυκατοικίας. (Σαν σε όνειρο ή σε παραίσθηση, βλέπει τα εξής: ένα κάρο φορτωμένο με φέρετρα έχει μπλοκάρει την κυκλοφορία. Πίσω του έχει δημιουργηθεί μία πομπή από λιμουζίνες που υποχρεώνονται να προχωρούν «σημειωτόν»).Ο Δημήτρης περπατάει στην πλατεία Δεξαμενής.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ
01:07:01-01:09:19
Στο άδειο από καλεσμένους διαμέρισμα, η υπηρέτρια βάζει στο πικάπ το δίσκο με την ποίηση. Χωρίς να ξέρει περί τίνος πρόκειται, ετοιμάζεται να χορέψει. Ακούγεται η απαγγελία του ποιητή. Ο Δημήτρης βαδίζει μόνος στην Αθήνα ενώ ξημερώνει. Πλατεία Μοναστηρακίου και οδός Αθηνάς. Άνθρωποι πηγαίνουν στη δουλειά. Η Ρένα με τους προσκεκλημένους της παίρνουν θέση για να απολαύσουν την ανατολή του ήλιου απ’το βράχο της Ακρόπολης.
Συμμετέχουν: Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ - Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΡΕΝΑ - ΟΙ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ
ΟΙ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
01:01:20-01:11:57
Ο Δημήτρης στο δωμάτιό του. Κάθεται στην κουνιστή πολυθρόνα. (Φλασμπάκ). Θυμάται την επίσκεψη της Ρένας και τα γέλια της, καθώς έβγαζε και πετούσε τα ρούχα της. Σαν μέσα σε παραίσθηση, εμφανίζεται και η Βαρβάρα. Ακούγεται το δυνατό και μπρούτο γέλιο της Ρένας. Ο Δημήτρης βρίσκεται αγκαλιά, πρώτα με τη Βαρβάρα και στη συνέχεια με τη Ρένα. Τελικά, είναι ολομόναχος στο δωμάτιο. Φεύγει, μην αντέχοντας φαντασιώσεις και αναμνήσεις.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
ΛΕΙΠΟΥΝ ΟΛΟΙ
01:11:58-01:12:29
Η Ελπίδα, η υπηρέτρια, παίρνει το αφρόλουτρό της. Με ύφος κοσμικής κυρίας απαντά στο τηλεφώνημα του Δημήτρη: «Λείπουν όλοι». Ο Δημήτρης πίνει σε ένα μπαρ. Η Ελπίδα περιφέρεται ημίγυμνη μέσα στο άδειο διαμέρισμα.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ
Ο ΓΑΜΠΡΟΣ ΑΠΟΧΩΡΕΙ
01:12:30-01:12:53
Αεροδρόμιο. Το αεροπλάνο με τον Άγγλο επισκέπτη αναχωρεί. Οι γονείς της Βαρβάρας τον αποχαιρετούν. Η Βαρβάρα περπατάει ψάχνοντας κάτι.
Συμμετέχουν: Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Η ΡΕΝΑ
ΜΕΤΑΞΥ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΩΝ
01:12:54-01:14:27
Η υπηρέτρια φέυγει από το σπίτι. Από κάποιο μπαρ, ο Δημήτρης ξαναπαίρνει τηλέφωνο. Κανείς δεν απαντά. Δείχνει ανήσυχος και μάλλον μεθυσμένος. Κάτι μεταξύ φαντασιώσεων και παραισθήσεων: η Ρένα με γερμανικό κράνος, ζαρτιέρες, κρατώντας ένα αυτόματο. Ο πατέρας της Βαρβάρας και ο Άγγλος υποψήφιος γαμπρός τον εκτελούν. Σε κάθε πυροβολισμό πέφτει κι από ένα ακροκέραμο στέγης. Ο Δημήτρης πληρώνει και φεύγει.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΟΙ ΘΑΜΩΝΕΣ ΤΟΥ ΜΠΑΡ - Ο ΜΠΑΡΜΑΝ - Ο ΑΓΓΛΟΣ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ - Η ΡΕΝΑ - Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ
Η ΒΑΡΒΑΡΑ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
01:14:28-01:15:02
Η Βαρβάρα πηγαίνει στο σπίτι του Δημήτρη. Καθώς αυτός απουσιάζει, «ξεναγείται» –από τον συγκάτοικό του– στη νεότερη ελληνική ιστορία. Στον τοίχο, υπάρχουν φωτογραφίες του Κονδύλη, του Τσόρτσιλ, διάσημων ποδοσφαιριστών κ.ά. Ο ένας εισβολέας διαδέχεται τον άλλον: «Έφυγαν οι Γερμανοί, ήλθαν οι Άγγλοι, οι Αμερικανοί κ.ά.». Η Βαρβάρα φεύγει παραξενεμένη.
Συμμετέχουν: Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Ο ΣΥΓΚΑΤΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ
Η ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
01:15:03-01:18:31
Ο Δημήτρης χτυπάει το κουδούνι του διαμερίσματος της Βαρβάρας. Δεν παίρνει απάντηση και μεθυσμένος, όπως είναι, «εισβάλλει» από την ταράτσα στη βεράντα του διαμερίσματος. Αρχίζει να καταστρέφει, όντας εκτός εαυτού, τις μακέτες των πολυκατοικιών που βρίσκονται στο γραφείο του πατέρα της Βαρβάρας. Προσπαθεί να πάρει τηλέφωνο τη μητέρα του στη Θεσσαλονίκη. Στο σπίτι καταφτάνει η Βαρβάρα. Έκπληκτη από τη βίαιη εισβολή, τον αποκαλεί «βάρβαρο». Ο Δημήτρης, καθώς συνέρχεται, προσπαθεί να αποκαταστήσει τις φθορές που προκάλεσε. Επιστρέφουν και οι γονείς της Βαρβάρας, από το αεροδρόμιο. Έντρομοι, βλέπουν το σπίτι ανάστατο. Στο ανοιχτό τηλέφωνο, η αναμονή της σύνδεσης με Θεσσαλονίκη. Ο Δημήτρης φεύγει χωρίς να δώσει κάποια εξήγηση.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ - Η ΡΕΝΑ - Ο ΠΑΤΕΡΑΣ
ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
01:18:32-01:18:58
Διαδηλώσεις. Σκηνές πλήθους, με μεγάλη ένταση. Ένας πολιτικός αποθεώνεται από το συγκεντρωμένο, γύρω από τη Βουλή, πλήθος.Σαν να θέλει να προστατευθεί από τις φωνές του πλήθους, η Βαρβάρα κατεβάζει με τον αυτόματο μηχανισμό την τέντα στη βεράντα του διαμερίσματος.
Συμμετέχουν: ΠΛΗΘΟΣ ΚΟΣΜΟΥ - ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΑ ΤΗ ΒΑΡΒΑΡΑ
01:18:59-01:21:10
Βλέπουμε περαστικούς στο κέντρο της Αθήνας και την ηλικιωμένη γυναίκα να πλένει το αυτοκίνητο. Ο Δημήτρης, στην είσοδο της πολυκατοικίας της Βαρβάρας, χτυπάει το κουδούνι. Η Βαρβάρα του απαντά στο θυροτηλέφωνο. Αρχικά προσπαθεί να της μιλήσει για τον έρωτά του. Η κοπέλα του λέει πως δεν τον ακούει καλά. Ξεπερνώντας τις αμφιταλαντεύσεις του, ο Δημήτρης πνίγει τα αισθήματά του: «Ήταν κρίμα που ήλθαν έτσι τα πράγματα». Φεύγει. Στην άδεια είσοδο, ακούγεται η φωνή της Βαρβάρας. Ενοχλημένο, το κακομαθημένο πλουσιοκόριτσο του απαντά με ένα ειρωνικό λογύδριο ηθικολογίας. Το θυροτηλέφωνο που εκπέμπει τη φωνή στην άδεια είσοδο. Βλέπουμε πλάνα από διαβάτες και περαστικούς.
Συμμετέχουν: Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΙ
- Τραγούδια ΕΙΝΑΙ ΧΑΡΑΜΑΤΑ, ΣΕΞ,ΤΡΟΜΟΣ,ΕΙΛΩΤΕΣ,ΜΑΖΑ" (άρια)
- Ξένος τίτλος FACE TO FACE