Ενότητα 3: Η Ελλάδα στις γαλλικές παραγωγές
Ο Ροβήρος Μανθούλης, ένας από τους πιο σημαντικούς διαμεσολαβητές των πολιτιστικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας στο οπτικοακουστικό πεδίο, δημιούργησε, το 1997, για το γαλλικό πολιτιστικό κανάλι Arte (σε συμπαραγωγή με την FR-3 και τη ΝΕΤ), το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, στο οποίο αξιοποιούνται σπάνια κινηματογραφικά ντοκουμέντα (από το συνεργείο του Δημοκρατικού Στρατού, από το BBC και από αρχεία των χωρών και των δύο αντίπαλων στρατοπέδων), καθώς και μαρτυρίες προσώπων ταγμένων στη μία ή την άλλη πλευρά. Για τις δυσκολίες του εγχειρήματος, ο Μανθούλης είχε πει: «Με δεδομένο ότι το ντοκιμαντέρ προοριζόταν εν πολλοίς για ξένα τηλεοπτικά δίκτυα οφείλαμε να είμαστε πολύ πιο ξεκάθαροι ως προς το τι ακριβώς εξιστορούσαμε. Η βασική δυσκολία ήταν να βρεθεί η “αρχή του κουβαριού” καθώς τα γεγονότα ήταν αλληλένδετα και μας οδηγούσαν στο να πιάσουμε το νήμα όλο και πιο μπροστά. Οι διαφορετικές εκτιμήσεις γύρω από την αρχή του εμφυλίου μάς οδηγούσαν στα γεγονότα της Κατοχής, αυτά στη δικτατορία του Μεταξά και ακόμη παλιότερα, για να φθάσουμε τελικά στις πρώτες δεκαετίες του αιώνα». Ο Μανθούλης δημιούργησε και μια εξάωρη εκδοχή του ντοκιμαντέρ με τίτλο Βίοι παράλληλοι του εμφυλίου (1997).
Ο Ροβήρος Μανθούλης, ενεργός ως έφηβος στην αντι-ναζιστική αντίσταση, σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και στη συνέχεια κινηματογράφο στη Νέα Υόρκη. Ενώ σκηνοθέτησε ταινίες μυθοπλασίας, ενδεικτικά τις Ψηλά τα χέρια Χίτλερ (1963) και Πρόσωπο με πρόσωπο (1966), η εμμονή του υπήρξε το ντοκιμαντέρ. Εξόριστος στο Παρίσι την περίοδο της δικτατορίας, εργάστηκε στη γαλλική τηλεόραση. Το 1975 ανέλαβε για ένα χρόνο την καλλιτεχνική διεύθυνση της ΕΡΤ, όπου δημιούργησε, μεταξύ άλλων, την επιτυχημένη σειρά «Παρασκήνιο». Αργότερα ταξίδεψε, φτιάχνοντας ντοκιμαντέρ για τη γαλλική τηλεόραση. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, κλήθηκε εκ νέου να συμβάλει στη βελτίωση της ελληνικής τηλεόρασης, αλλά τελικά αφιερώθηκε στη δημιουργία της τηλεοπτικής σειράς Ακυβέρνητες πολιτείες (1983-1986), μια γαλλική συμπαραγωγή. Τη δεκαετία του 1990 επιτέλεσε σημαντικό έργο ως διαμεσολαβητής των πολιτισμικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, συστήνοντας τον ελληνικό πολιτισμό στα γαλλικά δρώμενα, ενώ επίσης εργάστηκε για την ανάδειξη του εκπαιδευτικού ρόλου της τηλεόρασης.