Κυριακή 23 Νοεμβρίου στις 19:00
Η πρόσφατα αποκατεστημένη ταινία, που παρουσιάστηκε φέτος στο Il Cinema Ritrovato της Μπολόνια — όπου χαρακτηρίστηκε η αποκάλυψη του φεστιβάλ — αναδεικνύεται ως ένα από τα πιο ευαίσθητα και παραγνωρισμένα αριστουργήματα του ιταλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ’50. Ο Άλντο, εργάτης που επιστρέφει στη Ρώμη ύστερα από χρόνια μετανάστευσης και τον θάνατο της γυναίκας του, προσπαθεί να ξαναχτίσει τη σχέση του με τον γιο του, Μάριο. Κατά την απουσία του, ο μικρός έχει βρει πατρική στοργή στο πρόσωπο του Ριγκέτο, ενός πράου, φτωχού άνδρα που ζει στο περιθώριο και του προσφέρει την αγάπη που ο πατέρας του δεν μπόρεσε να του δώσει. Καθώς πατέρας και γιος περιπλανιούνται στις μεταπολεμικές συνοικίες της Ρώμης, ο Κομεντσίνι σκιαγραφεί με τρυφερότητα και κοινωνική οξυδέρκεια μια ιστορία ενηλικίωσης — όχι ενός παιδιού, αλλά ενός πατέρα που μαθαίνει να αμφισβητεί τον ρόλο του και να ανακαλύπτει μια πιο ανθρώπινη και τρυφερή εκδοχή της πατρότητας.
Γυρισμένη στα χρόνια που η Ιταλία βάδιζε προς το «οικονομικό θαύμα», η ταινία προτείνει ένα διαφορετικό όραμα ευημερίας· εκεί όπου η αξιοπρέπεια και η τρυφερότητα των απλών ανθρώπων μετρούν περισσότερο από την κοινωνική άνοδο. Μια σιωπηλή, σπαρακτική ωδή στη μνήμη, στη συναισθηματική επανασύνδεση και στη λεπτή γραμμή που χωρίζει την ενηλικίωση από την απώλεια της αθωότητας.
Ο Λουίτζι Κομεντσίνι (1916–2007) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Ιταλούς σκηνοθέτες της μεταπολεμικής περιόδου, γνωστός για τις commedia all’italiana και τον τρυφερό, διεισδυτικό τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε την παιδική ηλικία και την οικογένεια. Συνιδρυτής της Cineteca Italiana, έγινε γνωστός με το Ψωμί, έρωτας και όνειρα (Pane, amore e fantasia, Αργυρή Άρκτος, Βερολίνο 1954). Οι ταινίες του διακρίθηκαν σε φεστιβάλ όπως το Βερολίνο, οι Κάννες και η Βενετία, όπου το 1987 τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα για το σύνολο του έργου του. Εξίσου αγαπητός για τις σειρές Πινόκιο και Cuore, δημιούργησε πάνω από πενήντα ταινίες σε μια δημιουργική πορεία τεσσάρων δεκαετιών.
Αποκαταστάθηκε το 2025 από την Cineteca di Bologna σε συνεργασία με την Surf Film, στο εργαστήριο L’Immagine Ritrovata


