Ενότητα 2: Γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κινηματογράφο
Πρόκειται για ένα δίπτυχο που αποτελείται από δύο σαραντάλεπτες, ανεξάρτητες μεταξύ τους ταινίες, με παραπλήσια θεματική, τον ερωτισμό και τις ψυχαναλυτικές του προεκτάσεις. Στο πρώτο μέρος, με τίτλο Χρυσάνθη, οι αποτυχίες, μια γυναικεία (ενίοτε φεμινιστική) ηθική αντιπαραβάλλεται στον ερωτισμό του γυναικείου κορμιού. Η αντίθεση αυτών των δύο τάσεων γεννά στο μυθοπλαστικό και νοηματικό πεδίο μια κίνηση ιδεών, ηθικών στάσεων και ερωτικών διαθέσεων. Ο γυναικείος ναρκισσισμός, ο φετιχισμός, η απωθημένη ομοφυλοφιλία και η γέννηση της ερωτικής βίας, παραπέμπουν τα μεν στα δε, λουσμένα πάντα στην ίδια περιρρέουσα ατμόσφαιρα πόθων και μοναχικότητας. Το δεύτερο μέρος, με τίτλο Ιάσων, ο διχασμένος έρωτας, αποτελεί μια ερωτολογική μυθοπλασία με αντιρεαλιστικό στιλιζάρισμα και μια δοκιμιακού τύπου προσέγγιση της αντρικής ερωτικής επιθυμίας. Ο ήρωας, όντας ανάμεσα σε δυο γυναίκες, προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ των ορμών της ζωής (τις χαρές του έρωτα) και τις ορμές του θανάτου (την ερωτική απόρριψη και οδύνη, αλλά και τις αυτοκαταστροφικές μαζοχιστικές επιθυμίες).
Η Μαρία Γαβαλά (1947) σπούδασε ιστορία και αρχαιολογία στην Αθήνα. Υπήρξε μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος», κι έχει δημοσιεύσει πολλά κείμενα για τον κινηματογράφο σε περιοδικά και εφημερίδες. Εκτός από ταινίες μικρού μήκους και τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ , σκηνοθέτησε τις μεγάλου μήκους ταινίες: Περί έρωτος (1981), Άρωμα βιολέτας (1985), Το μαγικό γυαλί (1989). Επίσης, είναι δόκιμη πεζογράφος. Τελευταίο της μυθιστόρημα είναι το «Κόκκινος σταυρός» (Πόλις, 2018).
Ο Θεόδωρος Σούμας σπούδασε κινηματογράφο στις Βρυξέλες και στο Παρίσι, όπου συνέχισε τις σπουδές του στη φιλοσοφία και την ψυχανάλυση. Είναι συγγραφέας και κριτικός κινηματογράφου. Έχει δημοσιεύσει αρκετές μελέτες για τον κινηματογράφο, όπως «Εθνικές κινηματογραφίες, στιλ και σκηνοθέτες» (Αιγόκερως, 2009). Η τελευταία του νουβέλα έχει τίτλο «Το ημερολόγιο ενός αδέξιου εραστή» (Απόπειρα, 2019).