Ενότητα 2: Γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κινηματογράφο
Η ταινία, Μπλόκο, θίγει όχι μόνο το ζήτημα της Αντίστασης, δραματοποιώντας, το μπλόκο της Κοκκινιάς αλλά και το θέμα ταμπού της συνεργασίας, Ελλήνων με Γερμανικές δυνάμεις κατοχής. Ο Κοσμάς, ένας μαυραγορίτης, παντρεύεται την κοπέλα που αγαπά. Τη βραδιά του γάμου του γίνεται το μπλόκο και εκείνος είναι υποχρεωμένος να διαλέξει: ή να γίνει προδότης ή να πληρώσει με τη ζωή του τη συμμετοχή του στην Αντίσταση. Η ταινία κινείται σε ένα κλίμα μπρεχτικής αποστασιοποίησης. Η λιτότητα της δουλειάς του Κύρου αναδεικνύεται επίσης στη διεύθυνση των ηθοποιών: Μάνος Κατράκης, Κώστας Μπάκας, Αλεξάνδρα Λαδικού, Γιάννης Φέρτης, Κώστας Καζάκος και Ξένια Καλογεροπούλου. Η φωτογραφία του Γιώργου Πανουσόπουλου και του Γρηγόρη Δάναλη ξετυλίγεται σε ένα έντονο ρεαλιστικό κλίμα.
(Αγλαΐα Μητροπούλου, Ελληνικός Κινηματογράφος, 2006, Παπαζήσης)
Ο Άδωνις Κύρου (1923-1985) γεννήθηκε στην Αθήνα. Εντάχθηκε στην Εθνική Αντίσταση και στις αρχές του 1945 διέφυγε στο Παρίσι, μετά από σοβαρό τραυματισμό και ενώ είχε κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της δολοφονίας του Κίτσου Μαλτέζου. Σπούδασε λογοτεχνία και η επαφή του με τους σουρεαλιστές τον οδήγησαν στο να γίνει κριτικός κινηματογράφου και σκηνοθέτης. Σκηνοθέτησε τις σουρεαλιστικές μικρού μήκους ταινίες Η κατατρόπωση (1957), Η κόμη (1960), Ο καιρός των δολοφόνων (1962) και Ένας τίμιος άνθρωπος (1964). Επέστρεψε προσωρινά στην Ελλάδα και σκηνοθέτησε Το μπλόκο (1964). Η δεύτερη και τελευταία μεγάλου μήκους ταινία του γυρίστηκε στη Γαλλία με τίτλο Ο μοναχός (1972). Στα ελληνικά κυκλοφορεί το βιβλίο του «Ο σουρεαλισμός στον κινηματογράφο» (Κάλβος, 1976).