• Ελληνικός Τίτλος Ικαρία XB 1
  • Αγγλικός Τίτλος Voyage To The End Of The Universe
  • Πρωτότυπος Τίτλος Ikarie XB 1
  • Έτος: 1963
  • Είδος: Μυθοπλασία
  • Χώρα: Τσεχοσλοβακία
  • Διάρκεια: 88’
  • Σκηνοθεσία: Jindřich Polák
  • Σενάριο: Jindřich Polák, Pavel Juráček, based on the novel The Magellanic Cloud (Obłok Magellana) by Stanisław Lem
  • Φωτογραφία: Jan Kališ
  • Μοντάζ: Josef Dobřichovský
  • Μουσική: Zdeněk Liška
  • Ηθοποιοί: Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík, Jiří Vršťala
  • Παραγωγή: Filmové Studio Barrandov
  • Χρώμα: Ασπρόμαυρη
  • Ήχος: Με Ήχο
  • Φορμάτ: ProRes
  • Αποκατάσταση: Η αποκατάσταση έγινε σε 4Κ από το εργαστήριο Hungarian Filmlab στη Βουδαπέστη, υπό την επίβλεψη των Εθνικών Κινηματογραφικών Αρχείων της Πράγας, το 2016.
  • Προέλευση Κόπιας: Εθνικά Κινηματογραφικά Αρχεία της Πράγας

Ενότητα: Οπουδήποτε αλλού, πέραν του κόσμου

Στο δεύτερο μισό του 22ου αιώνα, ένα διαστημόπλοιο που ονομάζεται Ικαρία ΧΒ 1 βρίσκεται καθ’oδον προς τον Άλφα Κένταυρο, για να αναζητήσει εξωγήινες μορφές ζωής. Το πλήρωμά του, αποτελούμενο κυρίως από διάφορους επιστήμονες, ταξιδεύει πολύ μακριά από το ηλιακό μας σύστημα κι εκτίθεται σε άγνωστους και αδιανόητους κινδύνους. Μια ταινία που έφερε τα πάνω-κάτω στο είδος της επιστημονικής φαντασίας, δείχνοντας ότι, πέρα από τα ειδικά εφέ, μια ταινία επιστημονικής φαντασίας μπορούσε να ανήκει στην υψηλή τέχνη – ένα εγχείρημα από τα πιο δύσκολα και αξιοθαύμαστα στο είδος του.


Γίντριτς Πολάκ
 
Ο Γίντριτς Πολάκ ήταν τσέχος σεναριογράφος και σκηνοθέτης που γεννήθηκε στην Πράγα το 1925. Tη δεκαετία του 1950 εργάστηκε για την τηλεόραση και έκανε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους το 1955. Ήταν γνωστός για τις ταινίες “Smrt stoparek” (1979), “Zítra vstanu a oparím se cajem” [“Αύριο Θα Ξυπνήσω Και Θα Ζεσταθώ Με Ένα Τσάι”] (1977) και “Ικαρία XB 1”.


Για την ταινία
 
Η πρωτοποριακή και πολύ επιδραστική ταινία του Γίντριτς Πολάκ “Ικαρία XB 1” είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους του κινηματογράφου επιστημονικής φαντασίας. Προηγείται από το “Σταρ Τρεκ” και την “2001: Οδύσσεια Του Διαστήματος” του Κιούμπρικ, οι οποίες σαφέστατα επηρεάστηκαν από αυτή – όπως άλλωστε επηρέασε σχεδόν κάθε άλλη ταινία επιστημονικής φαντασίας που ακολούθησε, συμπεριλαμβανομένου του “Σολάρις” του Αντρέι Ταρκόφσκι. Ο εκλεπτυσμένος φανταστικός κόσμος ενός μακρινού μέλλοντος ζωντανεύει μέσω της ασπρόμαυρης φωτογραφίας, σε ευρεία οθόνη, του Καλίς και της καινοτόμου ηλεκτρονικής μουσικής του Λίσκα. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι o Πολάκ και οι συντελεστές της ταινίας αντιστάθηκαν στις πολιτικές επιταγές της εποχής, στις οποίες συχνά υποβάλλονταν οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας, καθιστώντας τες επιφανειακές. Αντί να βάλουν δύο αντίπαλα στρατόπεδα, δημιουργώντας έτσι μια προφανή διχοτόμηση της Ανατολής έναντι της Δύσης, απεικονίζουν την ελπίδα για μια καλύτερη, ηθικά πιο προηγμένη ανθρωπότητα, η οποία θα έχει ξεπεράσει τις μάταιες αντιπαλότητες του 20ου αιώνα – που στο πέρασμά τους τίποτα δεν άλλο άφησαν παρά μόνο καταστροφές. 

Παρακολουθήστε την ταινία online εδώ


Γραφεία

Κινηματογράφος

Member of

europa-cinemas-creative-europe