Κατάλογος | Catalogue

Η Ταινιοθήκη, πιστή στην αποστολή της για την προβολή αποκατεστημένων κινηματογραφικών θησαυρών απ’ όλο τον κόσμο, παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον αμερικανό δημιουργό Τζορτζ Στίβενς.

Σε αυτό περιλαμβάνονται επτά ταινίες του, καθώς και δύο ντοκιμαντέρ του γιου του, Τζορτζ Στίβενς του νεότερου – το Τζορτζ Στίβενς: Το ταξίδι ενός κινηματογραφιστή (1984), που αφορά την πορεία του στη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ, και το Τζορτζ Στίβενς: Από την απόβαση της Νορμανδίας στο Βερολίνο (1994), για τα πολύτιμα έγχρωμα ντοκουμέντα που τράβηξε στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Σύμφωνα με τον Εχσάν Κοσμπάχτ, αν ο Στίβενς δεν είχε τραβήξει εκείνα τα πλάνα με τη φρίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης, ο φιλόσοφος Τέοντορ Αντόρνο δεν θα μπορούσε να είχε προβεί στη διάσημη αφοριστική διάγνωση του, ότι είναι βάρβαρο να γράφεται ποίηση μετά το Άουσβιτς. Παραθέτει επίσης τον Γκοντάρ, σύμφωνα με τον οποίο: «Αν ο Στίβενς δεν είχε τραβήξει εκείνα τα πλάνα 16mm με ένα από τα πρώτα έγχρωμα φιλμ στο Νταχάου, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, δεν θα είχε μια θέση στον ήλιο».

Ο Στίβενς ξεκίνησε στα πλατό των Λόρελ και Χάρντι (Χοντρός και Λιγνός) και σύντομα αναδείχθηκε ένας από τους πιο σημαντικούς σκηνοθέτες της αμερικανικής κωμωδίας. Οι χαρακτηριστικές ταινίες του Ανθρώπινη δικαιοσύνη (1942), Η γυναίκα της χρονιάς (1942) και Άστεγοι ερωτευμένοι (1943), δείχνουν, πέρα από τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία του, ότι ο Στίβενς, ήδη από τις κωμωδίες του, έθιγε, αν και με ρομαντική αισιοδοξία ακόμη τότε, ανθρωπιστικά και πολιτικά θέματα.

Η συμμετοχή του ως κινηματογραφιστή στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο μετατόπισε και ωρίμασε το όραμά του προς βαθύτερες ανθρωπιστικές αναζητήσεις. Από τη δεύτερη αυτή πιο ώριμη περίοδό του προβάλλονται οι ταινίες: Μια θέση στον ήλιο (1951), μια σφοδρή επίθεση στο αμερικανικό όνειρο η αγνοημένη από τους μελετητές ταινία Ο κατήφορος της αμαρτίας (1952) για τους λαβυρίνθους των ανθρωπίνων σχέσεων το γουέστερν ορόσημο στην ιστορία του είδους, Ο άνθρωπος της χαμένης κοιλάδας (1953) για την αυτοδικία στην Άγρια Δύση καθώς και η επική ταινία Ο γίγας, στην οποία ο Στίβενς θίγει ζητήματα ρατσισμού, αλλά και προσφέρει ένα πανόραμα των αλλαγών του αμερικανικού τοπίου και των ανθρώπων του.

Επιλογή ταινιών: Εχσάν Κοσμπάχτ, Ιάκωβος Σκενδερίδης
Προγραμματισμός: Ιάκωβος Σκενδερίδης
Εισαγωγικό κείμενο: Ιουλία Μέρμηγκα


Image

Γραφεία

Κινηματογράφος

Member of

europa-cinemas-creative-europe